Inspirerend eigenaarschap

Het begrip eigenaarschap komen we vaak tegen. Het lijkt een toverwoord bij organisatieontwikkeling. In onze praktijk merken wij ook dat eigenaarschap wel degelijk een verschil maakt. Over bijvoorbeeld hoe mensen ten opzichte van hun werkzaamheden staan en met welk enthousiasme er wordt gewerkt. In een vorige nieuwsbrief hebben we beschreven hoe je eigenaarschap in je team kunt bevorderen.

Eigenaarschap in de praktijk. In onze praktijk komen wij regelmatig voorbeelden tegen waarbij eigenaarschap ook echt een van de succesfactoren blijkt te zijn bij het slagen van een project. Een heel mooi voorbeeld daarvan is een onderwijsinnovatieproject in Den Bosch: ‘Regie op de Set’.

In dit project zijn drie teams verantwoordelijk voor het ontwerpen van nieuw onderwijs. Deze teams hebben de volledige vrijheid om zelfstandig goed onderwijs te ontwerpen en hiermee te experimenteren. Het management heeft ervoor gekozen om zeer terughoudend te zijn met inhoudelijke input en richtlijnen, zodanig dat het eigenaarschap zoveel mogelijk in handen van de teams is. Een aantal momenten zijn gekozen waarop de groepen resultaten presenteren. Het project dat in totaal 3 jaar duurt lijkt al in het eerste jaar op een duidelijk succes af te stevenen.
Wat opvallend is aan dit project, en aan vergelijkbare projecten, is het enthousiasme en de creativiteit van de mensen in het project. De mensen die in dit project werken hebben zelf gekozen voor hun deelname aan dit project. Zij worden in dit project aangesproken op zelfstandigheid en innerlijke drijfveren. Goed onderwijs geven aan leerlingen is wat hen na aan het hart ligt.
Aangesproken worden op zelfstandigheid en innerlijke drijfveren om iets goeds en betekenisvol te te doen werkt! Als de taak die mensen uitvoeren samenvalt met wat ze goed kunnen en wat ze echt belangrijk vinden ontstaat enthousiasme, plezier en creativiteit. Het ontbreken van strenge richtlijnen geeft dan geen chaos maar maakt dat mensen zich juist verantwoordelijk voelen.

Hoe dit werkt wordt in onderstaande filmpjes op aanstekelijke wijze verbeeld:

Inspiratie voor eigenaarschap
In onderstaand filmpje is een plein te zien in de Oostenrijkse stad Graz. Wat meteen opvalt, is het ontbreken van welke verkeerstekens dan ook: geen stoplichten, geen zebrapaden, geen borden en zelfs geen belijning. Het enige wat nog een beetje houvast biedt, is de verhoging in het midden van het plein. Volgens Hans Monderman, de Friese verkeerskundige die Shared Space bedacht, gaan mensen weer zelf nadenken als ze niet als kleine kinderen worden behandeld. ‘If you treat people like idiots, people will act like idiots’ was een veel gebruikte uitspraak van Monderman. Zijn ideeën over de inrichting van de openbare ruimte hebben wereldwijd navolging gekregen, van Drachten tot New York en van Coventry tot Graz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit filmpje wordt verbeeld hoe mensen enthousiast en gemotiveerd worden. Uit onderzoek blijkt dat eigenaarschap en werken aan wat er toe doet enorm helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.