Wat speelt er in ons team??!!

Wat speelt er in ons team??!!

Regelmatig krijgen wij vragen om te ondersteunen bij beginnende of al bestaande teams. Bij bestaande teams is er meestal iets aan de hand. Soms is al duidelijk wat er speelt, vaker is dat nog ongewis.

Iets!

Onlangs kreeg ik een vraag van een van onze klanten omdat er “iets” speelt in het team.
Nou vind ik “iets” uiteraard geen specifiek doel, en dus vroegen ik wat door. Er speelde wat in het team maar degene met wie ik sprak wist ook niet goed wat er precies speelde. Maar dat het niet helemaal goed zat wist ze zeker.

Er waren wat spanningen tussen mensen onderling, en de manager vond dat het team effectiever zou kunnen werken. Volgens de manager werden deze klachten ook door het team gedeeld. Na nog wat doorvragen besloten we om met het gehele team met de manager te praten en samen te kijken wat er beter zou kunnen.

Wat kan beter?

Kijken naar wat beter zou kunnen is kenmerkend voor onze aanpak. Dit was ook de vraag waarmee ik met het team in gesprek ging:

“Stel over enkele maanden zien we elkaar weer en jullie vertellen me dan dat het een stuk beter gaat. Waaraan zullen jullie dan merken dat het beter gaat. Wat zien jullie dan je collega’s dan anders doen? Waaraan merken jullie klanten dat? Wat doe je zelf dan anders?”

Uiteraard willen mensen ook vertellen wat er allemaal niet goed gaat, wat vervolgens ook zeker gebeurde. Hier was ook ruime aandacht voor, maar toch vroeg ik steeds weer door over de gewenste toekomst.
Het effect van deze vragen is dat de mensen gaan zien dat er echt iets mogelijk is om de situatie te verbeteren. Vooral omdat we bij de antwoorden doorvragen naar concreet gedrag: “Wat doe je dan precies, als jullie positiever naar elkaar zijn, waaraan merk je dat?” We zoeken samen met het team naar gedrag wat ook werkelijk uitvoerbaar is.

De eerste bijeenkomst is afgesloten met een rondje voornemens en acties om de situatie te verbeteren. Na een paar bijeenkomsten gaat het met dit team inmiddels een stuk beter. Onderlinge spanningen tussen teamleden zijn uitgesproken, de relatie met de manager is verbeterd, het team heeft besloten op een effectievere manier te vergaderen en meer tijd in elkaar te steken door samen te lunchen.

Wat kun je altijd doen?

Uiteraard kun je altijd iets doen om de sfeer en de samenwerking goed te houden. Wat wij uit ervaring merken dat teams helpt zijn de volgende tips:

  • Spreek regelmatig af om bijvoorbeeld samen te lunchen. Informeel samenzijn bevordert de sfeer en zorgt dat mensen elkaar makkelijker benaderen om zaken te bespreken.
  • Geef elkaar af en toe een compliment! Telkens opnieuw blijkt dat het krijgen van complimenten helpt. Door jezelf voor te nemen complimenten te geven richt je je op wat goed gaat, dat alleen werkt al positief. Het is misschien even wenen maar het helpt echt!
  • Stop het roddelen. Spreek mensen aan die dit bij jou willen doen. Doe het gewoon niet maar bespreek je problemen met degene waar het om gaat of met het team!!
  • Laat mensen hun onderlinge conflicten zelf oplossen. Spreek ze daar op aan en biedt aan te helpen als ze er zelf niet goed uitkomen.
  • Sta af en toe eens stil met elkaar bij wat er goed gaat in het team.

 

Teamontwikkeling blijvend verbeteren

Werken met Succes krijgt regelmatig vragen om te ondersteunen bij beginnende of al bestaande teams. Bij vragen van bestaande teams is er meestal iets aan de hand. Soms is al duidelijk wat er speelt, vaker is dat nog onduidelijk. Gesprekken zoals hierboven omschreven zijn dan een goede aanpak om de teamcoaching op te starten. Meestal lukt het dan om na een paar bijeenkomsten de situatie te verbeteren.

Om de voortgang blijvend te verbeteren en om niet in oude patronen te vervallen raden wij aan om met enige regelmaat (bijvoorbeeld elk kwartaal) de teamontwikkeling met elkaar te bespreken. Een goede en beproefde manier om dit te doen is met behulp van het Meetinstrument Teamontwikkeling©. Hiermee wordt de teamontwikkeling nauwkeurig in beeld gebracht en stellen de teamleden op een positieve manier doelen om met elkaar verder aan te werken.

Ervaringen

“Het gesprek gaat precies waar het over moet gaan”
“Een zeer nuttige en plezierige bijeenkomst”
“Een handig overzicht, we weten nu waar we staan”
“Hier hebben we echt wat aan”
” Ik ben niet zo van de invullijsten, maar het resultaat is lekker concreet”

 

Wil je meer weten over hoe wij jouw team kunnen ondersteunen?
Klik dan hier om ons aanbod te bekijken.